De straatverlichting in Hoorn kampt met diverse problemen die de leefbaarheid en veiligheid van de stad beïnvloeden. In verschillende straten doet zich een slechte werking van de straatverlichting voor, waardoor de gemeente zich genoodzaakt voelt om concrete acties te ondernemen.
De storingen kunnen teruggevoerd worden naar verschillende oorzaken waarbij beschadigde kabels door graafwerkzaamheden of boomwortels, vochtproblemen die kortsluiting veroorzaken en regulier onderhoudswerk zoals het vervangen van lampen de hoofdoorzaken vormen.
Om deze problemen aan te pakken heeft de gemeente sinds oktober extra personeel en een meetwagen ingezet. Deze toegenomen inzet heeft als doel om storingen sneller te verhelpen, waarbij prioriteit wordt gegeven aan gevaarlijke situaties en grote storingen met meerdere straatlantaarns achter elkaar.
De gemeente heeft aangekondigd dat de extra monteurs tot aan de bouwvakantie van 2025 actief zullen blijven. De verwachting is dat na deze periode de frequentie van storingen zal verminderen, waardoor de straatverlichting in Hoorn duurzaam verbeterd kan worden.
Het stroomnet in Hoorn bestaat uit twee derde gemeentelijk en een derde van netbeheerder Liander. In geval van storingen binnen Liander's netwerk, wordt binnen 24 uur actie ondernomen door de gemeente. Liander handelt verdere problemen zelf af, waardoor een efficiënte samenwerking het herstelproces versnelt.
De gemeente reageert binnen 24 uur op meldingen met directe interventie van extra monteurs en de inzet van een meetwagen. Indien een storing na 14 dagen nog niet is opgelost, kunnen inwoners opnieuw melding maken en wordt het probleem grondiger aangepakt.
Inwoners van Hoorn kunnen problemen met de straatverlichting melden via de Fixi app, de specifieke straatverlichting webpagina, of tijdens kantooruren via het telefoonnummer 0229 25 22 00. Deze toegankelijke meldopties zorgen voor een snelle reactie en efficiënte oplossingen voor een optimaal verlichte stad.