Systeem nieuwe parkeren gemeente Hoorn heeft flinke bug

Foto: cc Harry_nl

Heel lang was de boodschap van de gemeente Hoorn “het is even wennen” maar het grote woord is er nu uit: De splinternieuwe parkeerautomaten functioneren niet goed, er zit een ‘structurele bug’ in de software en volgens wethouder Bashara heeft de gemeente inmiddels “met de vuist op tafel geslagen” bij de leverancier. De lange rijen wachtenden bij de automaten ontstonden dus niet door onhandige consumenten.

Door Hans Stuijfbergen

Wethouder Samir Bashara zal er inmiddels al enkele slapeloze nachten door hebben gehad. Hij is verantwoordelijk voor de nieuwe parkeerautomaten in de Hoornse binnenstad die sinds twee maanden voor veel problemen en veel klachten zorgen. Begin volgende week gaat er informatie naar de gemeenteraad en ook wordt er gewerkt aan een persbericht.

Via social media, maar ook op verjaardagen en aan koffietafels werd er de afgelopen maanden veel gemopperd over de lastig te bedienen parkeerpalen en de daardoor ontstane rijen wachtenden. Op een zoveelste discussie op Facebook gaf wethouder Samir Bashara zaterdagnamiddag eindelijk toe dat de palen niet goed functioneren: “Er zit een bug in veel palen, waardoor de betaling soms ineens wordt afgebroken. Kennelijk speelt dat hier nu ook weer. Ik ga dat direct doorgeven.”

Over de snelheid van de leverancier is de gemeente Hoorn blijkbaar niet tevreden want Bashara meldde ook: “Die bug wordt zo spoedig mogelijk verholpen, maar de leverancier levert niet zo snel als wij zouden willen.”

De wethouder reageerde op dit bericht van Matthijs Wolff op Facebook: “Gewenning gaat door! Hedenmorgen. Parkeerplaats De Westfries. Wachttijd 30 minuten.” Want niet alleen in de binnenstad geven de nieuwe parkeermeters overlast, ook bij ijsbaan De Westfries ontstaan rijen wachtenden.

In een toelichting geeft de wethouder toe dat de gemeente Hoorn niet de beloofde goed werkende techniek heeft gekregen die was toegezegd. Hij wordt opgescheept met besluiten die voor zijn aanstelling als wethouder zijn genomen: “De aanbesteding voor deze nieuwe palen is inderdaad al ruim in de vorige periode gedaan. Met die aanbesteding was overigens op zich niets mis. We blijken alleen uiteindelijk gewoon niet gekregen te hebben waar we om hadden gevraagd. Dat was namelijk ’proven technology’ die al in verschillende gemeenten met succes was ingevoerd en een gebruiksvriendelijk systeem. We kregen een nieuwe generatie van het systeem, waar nog fouten in blijken te zitten. Daar zijn wij en daar ben ik persoonlijk bijzonder ontstemd over.”

Wethouder Samir Bashara is openhartig op Facebook: “De timing was om al september in te voeren. Toen begon het gesodemieter echter. Wij hadden (lang verhaal kort) uiteindelijk pas half november alle nieuwe palen binnen. Dan ’hang je’ zoals dat heet, want je weet dat er altijd nog kinderziektes zijn. Die vielen nu midden in de kerstperiode, waarna vorige week duidelijk werd dat het probleem een structurele bug is.”

Volgens de wethouder wordt er veel door de gemeente over de problemen met de parkeerautomaten gecommuniceerd. Het publiek, maar ook verschillende politici, lijkt daar anders over te denken. Bashara: “Communicatie vindt over dit onderwerp momenteel meer plaats dan over welk onderwerp dan ook. Via de site, via de pers en aan de raad. Echter, als zoiets basaals als parkeermeters niet goed werkt, heb je daar dagelijks last van als gemeenschap. Daar valt helaas bijna niet tegenop te communiceren, want genoeg is het vrijwel nooit. Ook in dezen doen we wat we kunnen.”

Toch neemt de wethouder alle verantwoordelijkheid voor het parkeer-debacle: “Het was dus niet onze timing en het is niet onze fout dat de apparaten niet werken. Niettemin ben ik bestuurlijk verantwoordelijk en mag ik daarop aangesproken worden. Ik doe vervolgens wat ik kan.”

Ondertussen wordt er op sociale media behoorlijk geklaagd over de Hoornse parkeerpalen, ook al Fyra-palen genoemd. Schrijver Jan-Simon Minkema omschreef het aldus: “Het zijn waardeloze apparaten. Ik heb nu al drie keer heeeeeel lang in de rij moeten staan omdat het kreng steeds weigerde. Een enorme rij en het gemopper was niet van de lucht. Wat een klotedingen!”

Overigens wordt er niet alleen gemopperd maar ook meegedacht. Op Facebook plaatste Mickel Reemer een uitgebreid artikel met talloze suggesties om de bediening van de parkeerautomaten te verbeteren. Ook aspect van de onveilige PIN-ingave op de meters werd door hem genoemd. Reemer op Facebook: “Gemeente Hoorn: kunnen jullie hier nu écht werk van gaan maken. De parkeerautomaten gaan met de huidige user interface geen kwestie van wennen worden.”

Hoorngids.nl