Nieuwe website gemeente Hoorn

Foto: Gemeente Hoorn

De gemeente Hoorn heeft een nieuwe website. Op 1 augustus verzorgde wethouder Samir Bashara de aftrap.Hij vroeg bezoekers in de publiekshal van het stadhuis naar hun eerste indruk. De nieuwe website www.hoorn.nl wordt de komende tijd nog verder ingericht en aangevuld naar de behoeften van de gebruikers.

Dienstverlening
Wethouder Samir Bashara: ‘De dienstverlening staat voorop. Wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden en veel vragen, is in één oogopslag te vinden op de homepage. Met deze nieuwe website willen we de online dienstverlening van de gemeente Hoorn laten aansluiten op de behoeftes en wensen van de gebruikers.’

De meeste websitebezoekers komen maar voor een beperkt aantal taken of vragen op www.hoorn.nl. Veel inwoners komen op de site voor een paspoortaanvraag, voor het verlengen van een rijbewijs of het doen van een melding. Die informatie heeft daarom een prominente plek op de website gekregen. Pagina’s die niet of nauwelijks werden bezocht, zijn verwijderd. Wethouder Bashara: ‘Op de nieuwe website beperken we het informatieaanbod tot de dienstverlening van de gemeente. Zijn er onderwerpen die mensen vaak zoeken bij de gemeente terwijl ze ergens anders moeten zijn? Dan plaatsen we directe verwijzingen naar de juiste organisatie, zodat de websitebezoeker daar de meest recente informatie kan vinden.’

Duidelijke taal en toegankelijk
De website is ingericht om bezoekers snel en eenvoudig door de site te begeleiden met een verbeterde, opvallende zoekfunctie, een overzichtelijk menu en heldere navigatie. De teksten zijn in duidelijke taal en voldoen aan de landelijk verplichte toegankelijkheid (denk aan contrast, lettertype, voorleesfunctie enz.). Hierdoor kan iedereen, inclusief mensen met een beperking, van de dienstverlening gebruik maken. Er is gebruik gemaakt van responsive design. Dat betekent dat het beeld van de website zich automatisch aanpast aan de afmetingen van een scherm (pc, tablet of smartphone), zonder in te leveren op leesbaarheid of gebruikersvriendelijkheid.

Hoorn hoort graag uw reactie
Hoorn is benieuwd wat u van de nieuwe website vindt. Samir Bashara: ‘Ik nodig inwoners en ondernemers van harte uit een kijkje te nemen en ons te laten weten wat ze ervan vinden. Met de feedback van gebruikers kunnen wij de website steeds beter maken.’Mensen met suggesties, ideeën of opmerkingen kunnen die delen via de knop ‘Uw mening’ op de website www.hoorn.nl of via [email protected].