Hoorn Marketing

Foto: Gemeente Hoorn

Op donderdag 30 maart is de kick-off van Hoorn Marketing. In aanwezigheid van ondernemers, vertegenwoordigers van allerlei organisaties uit de stad en de gemeente wordt het citymarketingplan voor Hoorn gepresenteerd. Ook vindt de onthulling van het logo plaats.

Bijzonder is dat het initiatief voor Hoorn Marketing vanuit ondernemers komt en niet, zoals bij veel andere steden, vanuit de gemeente. Initiatiefnemer Jan Haring: ‘Een goed citymarketingplan is de basis. Een breed gedragen wil om samen te werken is de sleutel tot succes!’

Hoorn heeft alles in zich om een heel aantrekkelijke en bruisende stad te zijn voor inwoners en bezoekers. Met de historische binnenstad en haven, het aanbod aan winkels, horeca, evenementen, kunst en cultuur. Veel mensen weten Hoorn dan ook al te vinden. Maar dat kunnen er nog veel meer worden door Hoorn nog beter op de kaart te zetten. Hoe dat moet, daar zijn in de afgelopen jaren al meerdere voorstellen voor gedaan en initiatieven toe genomen. Tot een georganiseerde vorm van citymarketing kwam het echter niet.

Holland boven Amsterdam
Nu lijkt de tijd er wel rijp voor. Sinds maart 2016 is Holland Boven Amsterdam (HbA) actief, de nieuwe marketingpromotie-organisatie voor het gebied Noord-Holland Noord, zo ook voor West-Friesland en daarmee Hoorn. HbA gaat bezoekers nog meer verleiden om naar het gebied te komen, meer te besteden en langer te blijven. Voor Hoorn is een goede profilering daardoor nog belangrijker geworden.

Breed gedragen plan
Ondernemers van Hoorn hebben daarom vorig jaar met citymarketingbureau Bureau Buhrs de handen ineen geslagen. Samen met vertegenwoordigers uit het toerisme, de detailhandel, horeca, kunst en cultuur en gemeente is een breed gedragen citymarketingplan opgesteld met een voorstel voor de organisatie en financiering. Het doel van het plan is om met de inzet van activiteiten en promotiemiddelen Hoorn als historische, bruisende stad beter voor het voetlicht te brengen.

Onthulling logo
Tijdens de kick-off op 30 maart wordt het plan voor Hoorn Marketing gepresenteerd. Ook de organisatie die het plan gaat uitvoeren stelt zich voor. En de eerste wapenfeiten van Hoorn Marketing komen voorbij. Hoogtepunt is de onthulling van het logo en het merk Hoorn.