Toestroom bezoekers Hoornsche Foodmarket overweldigend

Afgelopen paasweekend op 5 en 6 april werd de organisatie van de Hoornsche Foodmarket overweldigd door de topdrukte op het terrein aan de Holenweg 4 in Hoorn. Meer dan 10.000 bezoekers kwamen naar verluid naar het oude Philips gebouw. “Niet alleen uit Hoorn, ook uit de Noordoostpolder en Groningen!”, aldus organisator Willem Oud.

“De schattingen lopen nogal uiteen, maar ik houd het op 8000 bezoekers over twee dagen”, aldus Oud, die tevens een vooraankondiging van de redactie van Elle Eten kreeg en aandacht genoot via eetblogs. “Hoorn staat niet alleen op de kaart bij de bewoners maar in het hele land. Ik werd zelfs gebeld door een man uit Marknesse of hij zijn hondje mee kon nemen.”

Pluim verdiend

“De opkomst was fantastisch. Het verwachte aantal bezoekers was 2000 mensen per dag. Stichting Evenementen Stad Hoorn verdient dan ook een vermelding en een dikke pluim. Zonder hen had dit evenement niet zo’n succes geweest. De drukte en verkeersproblemen die zich voordeden, wisten zij als in goede banen te leiden”, aldus Oud, die als organisator Fruitland als kraampje had.

Commentaar over het aanbod neemt Oud ter harte. “De Hoornsche Foodmarket is een ‘culinaire indoor lifestylemarkt’, alleen hebben we dat niet goed genoeg gecommuniceerd. Wij kijken dan ook of de volgende editie meer food-gerelateerd wordt en wat we met het lifestyle-gedeelte doen. Zelf was ik heel tevreden over het aanbod van bijvoorbeeld handgemaakte kleding, leren schorten en tassen”, zegt Oud, ondertussen bezig met de afbouw.

Nieuwe editie

Ook een evaluatie met de gemeente volgt, voor het bespreken van de vervolgplannen. “Om een nieuwe editie met Pasen kan de gemeente toch eigenlijk al niet meer heen! Daarnaast gaan we kijken of dit jaar nog een we een kerst-foodmarket kunnen organiseren.

Lees ook: