GroenLinks pleit voor bescheiden en kostenbesparende variant stadstrand

Foto: Ontwerp fiets-/voetpad Westerdijk richting stadstrand

De plannen voor het nieuwe stadstrand worden, als het aan de Hoornse GroenLinks-fractie ligt, in een rustige variant uitgevoerd. “De kosten zijn te hoog en de risico’s zijn te groot”, aldus GroenLinks.

Wethouder Ben Tap presenteerde de levendige variant met horeca en vijfhonderd parkeerplaatsen. GroenLinks pleit voor een kostenbesparende variant met tweehonderd parkeerplaatsen.

Stadstrand

In 2018 wordt het stadstrand aangelegd langs het Markermeer, van Schouwburg Het Park naar de Galgenbocht bij de Grote Waal. Ook een fietspad langs de Westerdijk hoort bij de plannen. De noodzakelijke dijkversterking biedt kans om het strand juist nu aan te leggen.

In de raadscommissie werden de plannen voor het nieuwe stadstrand besproken. Er liggen twee scenario’s op tafel, de levendige variant is de afgelopen maanden verder uitgewerkt. GroenLinks heeft een voorkeur voor de rustige variant van het stadstrand.

Kostenbesparing

De levendige variant gaat waarschijnlijk eenmalig 5,3 miljoen euro kosten, af te schrijven over gemiddeld 35 jaar. Daarbij komt 135.000 euro per jaar voor het onderhoud. De rustige variant is begroot op eenmalig 4,5 miljoen euro, de jaarlijkse onderhoudskosten zijn iets meer dan de helft, namelijk 67.500 euro.

In het coalitieakkoord is vastgesteld dat de jaarlijkse kosten voor het nieuwe stadstrand maximaal 300.000 euro mogen bedragen. De afschrijving plus de onderhoudskosten van de levendige variant overschrijden dat bedrag.

Risico

Het college zegt dat het verschil tussen de twee varianten kan worden gedekt door Europese subsidies. Mocht dat niet lukken, dan kunnen onderdelen van het plan worden uitgesteld of zelfs geschrapt. GroenLinks vindt dat risico te groot. Fractievoorzitter Jos Kamminga: “Bij andere vergelijkbare dijkverzwaringen, zoals de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen, zien we dat de kosten onverwacht hoog kunnen oplopen. We willen dat risico niet nemen.”

Op de fiets

“Een beperkt aantal parkeerplaatsen zal mensen aansporen om met het openbaar vervoer naar het strand te gaan, of de fiets te pakken,” zegt Kamminga. “Daarom vinden we tweehonderd parkeerplekken bij het strand voldoende, in plaats van de vijfhonderd die in het levendige scenario worden voorgesteld.”

Veiligheid

Het fietspad langs de Westerdijk, dat onderdeel uitmaakt van het plan, houdt de gemoederen van de bewoners aan die dijk nogal bezig.

GroenLinks heeft geluisterd naar de bezwaren, maar de alternatieve route is volgens de Hoornse fractie niet veilig of onlogisch. “De route die in het plan is getekend, lijkt de enige manier om het laatste stukje van de fietsroute van Amsterdam naar Hoorn af te leggen.”

De plannen over het nieuwe stadstrand worden dinsdag 10 februari besproken in de commissie. De week erna wordt in de raadsvergadering gestemd. Deze vergaderingen zijn online te volgen.

Lees ook: