Petitie: Spitstrein Hoorn Kersenboogerd terug en betrouwbare Schiphollijn

Foto: cc Thomas van de Weerd

Treinreizigers uit de Hoornse wijk Kersenboogerd en omgeving zijn nog vaak de dupe van vertraging of de trein komt helemaal niet. De oorzaak is een verandering in de dienstregeling sinds 2013.

Luciën Greefkes van de Socialistische Partij Hoorn, Koggenland en Medemblik gaat in protest en stelde een handtekeningenactie op met als de doel de dienstregeling terug te draaien.

Naar verwachting wordt de petitie op 23 februari aangeboden aan de Nederlandse Spoorwegen.

Uitval treinen

Op Hoorn Kersenboogerd is veel uitval van de sprinter van/naar Purmerend en Schiphol. In de spits zijn treinen overvol, toch stopt de spitstrein niet op het station.

Opheldering

“Via betrouwbare bronnen zijn we erachter gekomen dat in februari 2015 de dienstregeling na veel acties in ere hersteld zou worden, maar de NS ziet er alsnog vanaf. Wij hebben gevraagd om opheldering hierover. Het kan toch niet zo zijn, dat bij enige vertraging de trein naar Kersenboogerd niet meer doorrijdt en vertrekt van station Hoorn? Heel veel reizigers op Kersenboogerd zijn de dupe daardoor”, aldus Greefkes.

Vooralsnog is de dienstregeling die vanaf 2 februari 2015 geldt, bij NS Online tamelijk onbekend:

Klachten

Spitstrein-actie-2015Na de NS al vele malen tegen het licht te hebben gehouden, constateerde de SP:

  • dat de sprinter naar Purmerend en Schiphol vaak uitvalt door vertragingen;
  • dat dit komt door de nieuwe aankomst- en vertrektijden die sinds december 2013 van kracht zijn;
  • dat hierdoor volgens NS ook te weinig ruimte is om de spitstrein te laten stoppen op Kersenboogerd;
  • dat de NS voornemens was om de Schipholtrein in februari 2015 weer op oude tijden te laten rijden, maar hier op het laatste moment vanaf heeft gezien en verzoeken.

De petitie staat natuurlijk niet op zichzelf:

Verzoek dienstregeling

De SP verzoekt met ingang van de volgende tussentijdse wijziging van de dienstregeling de sprinter op de ‘oude tijden’ te laten rijden en daarmee de spitstrein ook weer op Hoorn Kersenboogerd te laten stoppen. Greefkes: “De oude dienstregeling zorgt ervoor dat meer tijd bestaat voor het omkeren van de trein op Hoorn Kersenboogerd. Hier zijn om en nabij 20 minuten voor nodig en in de huidige regeling zijn dit er drie.”

Lees ook: